• Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.) 

      Stormark, Kjell Morten; Mørch, Willy-Tore; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-09-23)
      Respektprogrammet er et skoleomfattende utviklingsprogram for å forebygge og redusere problematferd hos elever. Programmet beskriver hvordan en skole gjennom en innovasjonsprosess blant skolens ansatte kan utvikle og implementere tiltak basert på programmets fire prinsipp; myndig klasseledelse, at tiltakene gjennomsyrer alle deler av skolens virksomhet (bredde), at de ulike tiltakene samsvarer ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Crowell-prosedyren 

      Stormark, Kjell Morten; Vis, Svein Arild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-08-31)
      Beskrivelse. Crowell-prosedyren er utviklet for å observere og vurdere samspillet mellom omsorgsgivere og sped- og småbarn gjennom en sekvens av ni ulike oppgaver, med en varighet på 45 minutter. Prosedyren ble utviklet av Crowell og kollegaer ved Stanford universitetet i USA i 1988, og har senere blitt revidert flere ganger. Det foreligger en norsk upublisert oversettelse av prosedyren. Samspillet ...